Sprawy z zakresu prawa pracy - jak zdobyć odszkodowanie za zwolnienie z pracy?

Adwokat Natalia Lubieńska zajmuje się również sprawami z zakresu prawa pracy oraz wszelkimi zagadnieniami związanymi z dochodzeniem swoich praw z tytułu naruszeń praw pracownika. W ramach pomocy prawnej dla pracowników oferuje porady prawne, sporządzanie pism oraz składanie pozwów i reprezentację przed sądem. Zajmuje się pomocą prawną zarówno w razie postępowań przed sądem pracy, jak i przed sądem cywilnym.

Odszkodowanie za niesłuszne zwolnienie z pracy przysługuje każdemu pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy w sposób niezgodny z prawem. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zwolnienie pracownika może nastąpić wyłączenie z zachowaniem odpowiednich procedur. Niezachowanie właściwych terminów wypowiedzenia, brak uzasadnienia lub niewłaściwe uzasadnienie wypowiedzenia umowy o pracę daje podstawę do ubiegania się o przywrócenie do pracy lub wypłatę odszkodowania za utracone zarobki.

Przy występowaniu o odszkodowanie za niesłuszne zwolnienie z pracy do sądu pracy osoba poszkodowana nie musi wykazywać, że poniosła jakiekolwiek szkody. Wystarczy wskazanie na okoliczności zwolnienia i niedotrzymanie procedur, m.in. brak formy pisemnej wypowiedzenia, niepodanie okoliczności zgodnych ze stanem faktycznym czy zbyt ogólne sformułowanie powodów zwolnienia.

W przypadku, gdy zwracamy się o odszkodowanie za niesłuszne zwolnienie do sądu cywilnego ciężar dowodu leży po stronie pracownika. Musi on dowieść, że zwolnienie spowodowało powstanie szkody, a on sam podejmował działania, które miały zapobiec jej powstaniu. Może to być np. bezskuteczne poszukiwanie innej pracy.

Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.